Nove paradigme za stvaranje kvalitetnih škola

Brad Greene

New Paradigms for Creating Quality Schools
prijevod: Mirela Despotović


godina izdanja: © 1996. (prvo izdanje) - biblioteka: Komunikologija
format: 16 x 23 cm; opseg: 112 stranica; uvez: meki
ISBN 953-180-039-1; CIP UDK 37.013.75

cijena: 52,50 kn (50 kn +PDV 5%)

   Knjiga je, prije svega, namijenjena ravnateljima i stručnim djelatnicima koji svoje škole žele učiniti kvalitetnima. Čitanjem ove knjige naučit će da najprije trebaju postati voditelji, koji pridonose stvaranju ugođaja povjerenja, a ne straha. "Najveća zapreka učenju jest strah: strah od neuspjeha, strah od kritike, strah od toga da ćemo ispasti glupi, strah da progovorimo, strah od rizika, strah od pokušaja, strah od neodobravanja, strah da ćemo druge razočarati, pa čak i strah od uspjeha. Moramo stvoriti uvjete u kojima će se učenici usuditi riskirati da pogriješe. Kvalitetan nastavnik omogućuje svakom učeniku da griješi, a da za to ne bude kažnjen. Ukidanje straha poziva na zalaganje. Prihvaćanje pogrešaka potiče učenje."

Iz predgovora (William Glasser)
  Uspostaviti povjerenje znači stvoriti osjećaj da sam zainteresiran: tu sam da bih ti pomogao, a ne da bih te povrijedio; mislim na tvoje dobro. Kad ti postižeš uspjehe, kad kvalitetno radiš i kad zadovoljavaš svoje potrebe, to isto činim i ja. O tome jesmo li stvorili klimu povjerenja ili straha ovisi hoćemo li raditi kvalitetno ili tek "zadovoljavajuće". Najvažnija vještina potrebna za stvaranje takva ugođaja jest sposobnost vođenja drugih. Ova prijeko potrebna knjiga jasno opisuje što je učinio Brad Greene kad je Gimnaziju Apollo odlučio pretvoriti u kvalitetnu školu. Kao njezin direktor, Brad je pokazao vještinu i stil upravljanja koji su potrebni za stvaranje kvalitetnih škola što ja nazivam upravljanje vođenjem. (...)
  Uloga voditelja u školi je presudna, jer ako on ili ona ne preuzmu aktivno vodstvo, kako je ovdje opisano, neće se dogoditi ništa značajno. Nove paradigme u stvaranju kvalitetnih škola je knjiga o nužnim predanostima i vještinama, o tome koliko je truda potrebno uložiti i o zadovoljstvu koje donosi uspjeh i kvalitetan rad učenika. Ako vas zanimaju pojedinosti o tome kako svoju školu učiniti kvalitetnom - pročitajte ovu knjigu!


Iz predgovora hrvatskom izdanju (Mirela Despotović)
  Tijekom cijeloga svoga školovanja divila sam se i poštovala nastavnike koji su imali hrabrosti suočiti se s izazovom poučavanja nas mladih, pogotovu u trenucima kad im je trebalo više od znanja, didaktičkih metoda i mudrosti stečenih školovanjem ili iskustvom u sustavu naobrazbe. To su bili nastavnici kojima smo pomno birali nadimke, pokušavali ih oponašati. Tražili su mnogo, a mnogo su i davali. Iako su bili predani ideji poučavanja mladih, nije im bilo najvažnije tek prijeći propisano školsko gradivo, nego ga prenijeti na takav način da nam ujedno oslikaju važnost usvajanja vještina za naš budući život - osobni i radni. Maštala sam o tome da jednom bude više takvih nastavnika čijih ću se riječi sjećati i koje će mi biti putokaz u traženju moga osobnog stila rada u školi. Knjigu koja je pred vama, dragi čitatelji, napisao je jedan od takvih nastavnika. On se usudio prihvatiti izazov ispitivanja novih obrazaca u prosvjetnom sustavu, primjenjivati ih, mijenjati i prilagođavati svim sudionicima procesa učenja. Amerikanac Brad Green ravnatelj je škole u kojoj su, uz njegovo ustrajno vođenje, nastavnici i učenici učili nove oblike stjecanja znanja i vještina potrebnih za budućnost. Pritom su bili vođeni vrhunskim ciljem - kvalitetom. Shvatili su da ju je gotovo nemoguće definirati, ali kad je prisutna svi su je u stanju prepoznati.
  Ključ prepoznavanja kvalitete jest u promjeni odnosa prema samom sebi, a potom i prema vanjskom svijetu - školi, prijateljima, roditeljima, nastavnicima i široj zajednici. Ta se promjena u terminima realitetne terapije, čiji je i Brad Green poznavatelj, zove promjena vanjske motivacije na unutarnju motivaciju. Ta se promjena ne može dogoditi preko noći. Upravo će stoga ova knjiga biti korisna svima koji svom poslu pristupaju s predanošću, strpljenjem i vjerom u proces. U njoj će naći potvrdu da su na dobrom putu, a poneki će ju čitati kao izazov za koji možda još nisu spremni. I sam autor govori o sumnjama, pitanjima i dvojbama koje su ga mučile na putu kreiranja kvalitetne škole. Vodi nas kroz niz primjera iz prakse, svoje i drugih nastavnika i učenika na tom putovanju. Neki su od njih na početku, neki su odmaknuli, ali svi su svjesni da poanta nije u dolasku na cilj već u samom putovanju. Putovanju koje će i vama, ako se za nj odlučite, otvoriti brojna nova pitanja, donijeti nove radosti i zadovoljstva.


Sadržaj knjige (otvara se u novom prozoru)

Područja: osnovne škole * srednje škole i đački domovi * fakulteti, instituti, zavodi

Zainteresiranima za ovaj naslov, preporučujemo i sljedeće:


W. Glasser: Svaki učenik može uspjeti
 
D. Chelsom Gossen: Restitucija - preobrazba školske discipline
 
E. P. Good: Kako pomoći klincima da si sami pomognu
 
W. Glasser: Teorija izbora - Nova psihologija osobne slobode
 
W. Glasser: Teorija kontrole - Novo objašnjenje načina na koji kontroliramo svoje živote
 
R. A. Sullo: Učite ih da budu sretni
 
J. Bićanić: Vježbanje životnih vještina - Priručnik za razrednike