Kad bi se njih pitalo... - Priče iz radionica za darovitu djecu

Jasna Cvetković Lay

recenzija: prof. dr. sc. Dubravka Miljković
predgovor: prof. dr. sc. Majda Rijavec
suizdavač: Centar za poticanje darovitosti djeteta "Bistrić" - www.nadarenost.hr

godina izdanja: © 2010. - biblioteka: Darovito dijete
format: 16 x 20 cm; opseg: 108 stranica; uvez: meki
ISBN 978-953-180-176-8; CIP zapis 752073

cijena: 63 kn (60 kn +PDV 5%)

   O darovitoj su djeci napisane brojne knjige. No, sve one vas neće uspjeti u potpunosti pripremiti za stvarni susret s darovitim djetetom. Stoga ovo nije jedna od knjiga koja nudi recepte i jednostavna rješnja, zato što ih - nema. Ova knjiga vam neće dati odgovore, ali će vam pomoći da na pitanja koja vas muče pronađete svoje vlastite. Autorica je svoje petnaestogodišnje iskustvo u radu s darovitom djecom pretočila u deset zanimljivih i vrlo dojmljivih priča - kroz koje doznajemo o izraženoj socijalnoj osjetljivosti darovitih mališana, osjećaju za pravdu i nepravdu, odstupanju od tipičnih "normalnih" ponašanja za dječake i djevočice, o tome koliko su ta djeca neumorna, zahtjevna i naporna, kako se suočavaju sa svojim uspjesima i strahom od neuspjeha, te o školi koja najčešće vrlo brzo prestaje biti veselje i postaje muka - a u svakoj od priča autorica vrlo iskreno navodi i svoje dileme i frustracije.

Iz recenzija
   Gledati na svijet oko sebe očima darovitog djeteta svojevrsna je avantura - kako za to dijete, tako i za njegove bližnje. Nevjerojatnu lakoću njihova stvaranja, ali i opasnosti koje prate njihov socijalno-emocionalni razvoj treba prepoznavati, usmjeravati i regulirati. To uopće nije lako - ni roditeljima, ni učiteljima, niti stručnim suradnicima. Ali ako iza sebe imate više od dvije tisuće sati rada s darovitom djecom i više knjiga napisanih o toj temi, onda možete pitati NJIH.
   Jasna Cvetković Lay je zapravo jedna od naših malobrojnih psihologinja koja je čitav svoj dosadašnji radni vijek posvetila (a i onaj privatni u velikoj mjeri podredila) teoriji i praksi rada s darovitom djecom. Jest da se uz njih i s njima, kako sama kaže, igrala i zabavljala (pa ponešto i zaradila), ali tek nam nakon ovih priča postaje jasnije zašto ovakvih stručnjaka u nas nema više - pa tu nikada ne možeš reći: Ništa me ne može iznenaditi! Tu se stalno, iznova, iznenađuješ. (prof. dr. sc. Dubravka Miljković)

   Rad s darovitom djecom predstavlja izazov, zadovoljstvo, ali i neizvjesnost. Nikada ne znate što sljedeći trenutak, sljedeća dječja rečenica donosi. Takav rad nikad se ne može do kraja isplanirati a, s obzirom da je o darovitima riječ, ne znamo sa sigurnošću niti kamo će nas naši poticaji dovesti. Autorica je u knjizi opisala tu spontanost u radu, šaljive situacije, njihovo i naše veselje, ali i probleme na koje djeca, roditelji, odgojitelji i učitelji nailaze.
   Sigurna sam da će ova knjiga biti pomoć i korisno usmjerenje svakom odgojitelju i učitelju u čijoj se skupini ili razredu nađe darovito dijete kako da na jednostavan način takvu djetetu aktivnosti i nastavu učini zanimljivom i za njega izazovnijom, te kako da bolje razumije njegove posebne potrebe. (Martina Vučica, dipl. učiteljica razredne nastave)


Iz predgovora
   (...) Doznajemo tako o njihovoj izraženoj socijalnoj osjetljivosti i osjećaju za pravdu i nepravdu. Nešto što mnogi odrasli nemaju ni u tragovima. Doznajemo i o čestom odstupanju od tipičnih "normalnih" ponašanja za dječake i djevojčice, o dječacima koji plaču i dominantnim djevojčicama. o tome koliko su ta djeca zbog svoje darovitosti neumorna, zahtjevna i naporna za one koji rade s njima. O tome kako se suočavaju sa svojim uspjesima i svojim strahom od neuspjeha. O školi koja najčešće vrlo brzo prestaje biti veselje i postaje muka. Što uopće raditi u razredu kad sve što od vas traže - uglavnom već znate? Što kad vam, kao što kaže jedna sedmogodišnjakinja, savjetuju da radite samostalno a onda ne smiješ opisati jabuku kako je ti vidiš nego prema nekim tuđim natuknicama? I što da rade roditelji sa svojim pametnim, ali nekonvencionalnim djetetom koje poštuje samo stvarne autoritete i socijalno je "neprilagođeno"? Doznajemo mnogo i o roditeljima, o onima koji uspijevaju prepoznati što njihovu djetetu treba ali i o onima koji se u toj zahtjevnoj situaciji i nisu najbolje snašli.
   U svakoj od priča autorica vrlo iskreno navodi svoje dileme i frustracije. Kako odgajati ovakvu djecu? Što će se dogoditi kad se njihova socijalna osjetljivost i idealizam susretnu s realnošću? Kad otkriju nedostatak ideala u svojih roditelja i učitelja ili nepravdu i licemjernost društva koje je okružuje? Je li dobro da roditelji prihvate djecu onakvom kakva jesu i ne nameću im stereotipne spolne uloge koje djeci ne odgovaraju? Ili je bolje da djecu ipak pokušavaju učiniti "prilagođenijom" očekivanjima okoline? Kako ne postati fasciniran pameću i inteligencijom svoje djece i kako u svemu zadržati dozu "zdrava razuma"? Što s roditeljima koji odgovornost za svoje darovito dijete prebacuju na druge i kojima je darovitost isprika za nepristojnost i nedostatak kućnog odgoja? Kako pomoći učiteljima i učiteljicama da škola ne postane mjesto u kojem učenje prestaje biti veselje a djeca počinju raditi samo ono što moraju, manje ili više isključeni, dobivajući manje nego što bi trebali i dajući sve manje od onog što bi mogli? (prof. dr. sc. Majda Rijavec)


Sadržaj knjige (otvara se u novom prozoru)

O autorici (otvara se u novom prozoru)

Područja: djeca i roditelji (i djedovi i bake) * dječji vrtići i jaslice * osnovne škole * fakulteti, instituti, zavodi

Zainteresiranima za ovaj naslov, preporučujemo i sljedeće:


J. Cvetković Lay, A. Sekulić-Majurec: Darovito je, što ću s njim? - Priručnik za odgoj i obrazovanje darovite djece predškolske dobi
 
A. Došen Dobud: Dijete - istraživač i stvaralac
 
J. Cvetković Lay: Darovito je, što ću sa sobom? - Priručnik za obitelj, vrtić i školu
 
R. A. Sullo: Učite ih da budu sretni
 
M. Ljubetić: Važno je znati kako živjeti - Rano otkrivanje poremećaja u ponašanju predškolske djece
 
A. Došen Dobud: Predškola - vodič za voditelje i roditelje
 
I. Longo: Povezani s djetetom